Gratis maaltijdplanner

Lees hier wat je kunt doen om het afvallen succesvol te maken met een suikervrij dieet. Je kunt het ook een koolhydraatarm dieet noemen, maar suikervrij omvat een groter geheel. Daarnaast spreek ik liever over een leefstijlverandering in plaats van een dieet.

Wat is een suikervrije levensstijl

Een suikervrije leefstijl is een voedingspatroon waarbij je alle toegevoegde suikers achterwege laat. Je eet voornamelijk langzame koolhydraten, gezonde vetten en biologische eiwitten. Dit klinkt misschien streng, maar dat valt reuze mee. Er blijven genoeg heerlijke dingen over en al deze producten zijn gewoon te koop in de lokale supermarkt.

Hoe beter de kwaliteit van je eten, hoe beter je functioneert

Het menselijk lichaam werkt op diverse soorten brandstoffen. Als je consequent suikervrij eet met de juiste brandstoffen, kun je snel afvallen. Wat mag je eten bij een suikervrije eetpatroon?

Langzame koolhydraten:

deze koolhydraten vind je in groente, fruit en bepaalde graansoorten. Het lichaam heeft langzame koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren. Zo draaien de hersenen en een groot deel van de organen op de brandstoffen van koolhydraten. Kies voor de goede langzame koolhydraten, deze zorgen voor een minder snelle stijging van je bloedsuikerspiegel en stimuleren de vetverbranding.

Biologische eiwitten:

deze eiwitten vind je in vlees, vis, eieren en een aantal zuivelproducten, maar ook in plantaardige producten zoals noten, zaden en pitten. Biologische eiwitten zijn de bouwstenen van je lichaam en zijn onmisbaar voor je immuunsysteem, de aanmaak van hormonen, flexibiliteit van botten en het onderhoud van spierweefsels. Kies voor biologische kwaliteit, deze producten bevatten meer netto eiwitten.

Gezonde vetten:

deze vetten vind je in roomboter, kokosolie, ghee en diverse natuurlijke oliën. Ook vind je gezonde vetten in avocado en vette vissoorten. Gezonde vetten helpen je bij het afvallen, verminderen het hongergevoel en verbeteren je cholesterolwaarde. Daarnaast zorgen vetten ervoor dat alle lichaamsprocessen goed verlopen en zijn ze een belangrijk bestanddeel van ons zenuwstelsel.

Gezond suikervrij afvallen

De juiste verhoudingen bij een maaltijd

Door bovenstaande productgroepen in de juiste verhouding te eten, zorg je voor een hoge vetverbranding en een stabiele bloedsuikerspiegel. Dit zorgt ervoor dat je meer energie hebt, geen hongergevoel ervaart, blijvend gaat afvallen en goed gehumeurd bent. Je gaat met je handen werken, per maaltijd eet je:

  • Eén vuist biologische eiwitten (minimaal 100 gram).

  • Twee vuisten groente (minimaal 150 gram).

  • Eventueel één vuist langzame koolhydraten (maximaal 50 gram).

  • Eén eetlepel gezonde vetten.

  • Kruiden en smaakmakers naar wens toevoegen.

Enkele tips voordat je gaat beginnen

  • Ruim je keukenkastjes op, zo kom je niet in de verleiding op moeilijke momenten. Ja, écht alles opruimen.

  • Haal de juiste boodschappen in huis en zorg voor gezonde snacks. Bijvoorbeeld een stukje komkommer, een paar olijven of een gekookt ei.

  • Plan maaltijden voor de hele week en maak een boodschappenlijstje. Ga goed voorbereid op pad.

  • Drink voldoende water: deel je lichaamsgewicht door 30, dit zijn het aantal liter water dat je per dag nodig hebt.

  • Zorg ervoor dat je iedere dag 30 minuten beweegt, denk hierbij aan wandelen, fietsen, stofzuigen of traplopen.

Wil jij blijvend en gezond afvallen?

Schrijf je vandaag nog in.

Yes! Ik ga voor gewichtsverlies

24 augustus 2020