Watervasten? Jazeker, zoals de naam al zegt, drink je tijdens een periode van vasten alleen water met de juiste supplementen. Is je lichaam uit balans, dan is het is staat om de gezondheid te hervinden in 5 dagen watervasten. Je leest hier precies hoe het watervasten werkt en hoe je kunt beginnen.

De voordelen van watervasten

Het lichaam is uitstekend in staat te overleven in tijden van voedselschaarste. Het is goed om je lichaam en voornamelijk de spijsvertering een periode rust te geven. Gebruik het watervasten niet voor snel afvallen of als dieet, maar als een reset voor je lichaam. Een aantal dagen alleen water nuttigen, heeft diverse gezondheidsvoordelen:

  • Vasten zorgt voor een reboot, je hebt meer energie voor het herstel van lichaamscellen.

  • Vasten helpt bij het afvallen, doordat je overstapt naar een effectieve hoge vetverbranding.

  • Vasten geeft je immuunsysteem een enorme boost vanaf de 3e dag.

  • Vasten herstelt je insulinegevoeligheid, waardoor je bloedsuikerspiegel stabieler wordt.

De nadelen van watervasten

Luister altijd goed naar je lichaam en raadpleeg eventueel de huisarts voordat je gaat watervasten. Er zijn vele goede redenen om te watervasten, maar er bestaan bepaalde gezondheidsrisico’s. Als je herstellende bent van een operatie, een ziekte ondergaat, medicijnen slikt, diabeet bent, lage bloeddruk hebt, zwanger bent, borstvoeding geeft, ondergewicht hebt of bij een eetstoornis, wordt watervasten afgeraden. Daarnaast kan het een negatief effect hebben op je nieren, omdat je door de honger te veel water gaat drinken. Ongemakken zoals vermoeidheid, hersenmist en flauwvallen kunnen voorkomen. Langer dan 5 dagen watervasten wordt niet aangeraden, aangezien het negatief kan werken op je lichaam en stofwisseling.

Enkele tips als je gaat watervasten

  • Begin met watervasten als je lichamelijke conditie, je agenda en je wilskracht het toelaten.

  • Ga minimaal 1 week voordat je gaat watervasten je huidige voedingsschema aanpassen.

  • Slik tijdens het watervasten een goede natuurlijke probiotica en drink water met zeezout.

  • Zorg voor voldoende rust en ga op tijd naar bed, slaap minimaal 8 uur per nacht.

  • Scrub vaker je huid onder de douche, afvalstoffen worden via de huid afgevoerd.

  • Zoek afleiding door het maken van een wandeling of te luisteren naar een meditatie.

  • Na afloop van het watervasten ga je rustig weer voeding toevoegen aan je dagschema.

Beginnen met watervasten

Na het afbouwen van je huidige voedingsschema [lees: suikervrij eten] ga je 5 dagen aaneengesloten watervasten. Je drinkt alleen water en suikervrije kruidenthee. Je kunt de geschikte hoeveelheid vocht uitrekenen door je lichaamsgewicht te delen door 30, de uitkomst is het aantal liters dat je per dag drinkt. De eerste 2 dagen zijn het zwaarst, daarna ervaar je minder hongergevoel en meer energie. Na het watervasten ga je geleidelijk weer opbouwen naar een gezonde suikervrije levensstijl, door de regels toe te passen van het Puur Suikervrij programma. Dit is gezonde voeding met langzame koolhydraten [koolhydraatarm], biologische eiwitten en gezonde vetten in de juiste verhouding.

Wil je graag een passend advies over een gezond voedingsschema?

Neem dan vrijblijvend contact op!